Traian Basescu s-a dus la priveghi, premierul Ponta a mers la autoritatile din Bucuresti si Ilfov, pentru a porni lucrari de fluidizare a traficului in Capitala. Care masura o avea un impact electoral mai puternic? Ar fi tragic ca audienta unei inmormantari kitsch sa bata constructia unei autostrazi, dar nu e prima data cand publicul alege spectacolul in defavoarea concretului.
De altfel, Traian Basescu nici nu are alte mijloace. Hotararea de guvern pentru constructia unei conexiuni intre A1 si A2 o va semna Ponta. Ar fi ridicol ca presedintele sa mearga pe un santier care va porni dupa decizia luata de rivalul sau politic, peste vreo doua luni. La podul de la Maracineni se ducea pe cand inca mai coabita cu Tariceanu, iar constructorii se aflau pe santier.
Totusi, presedintelei nu trebuie sa inoveze prea mult. In 1996, Traian Basescu conducea campania electorala a lui Petre Roman, mizand pe doua carti, care s-au dovedit norocoase (au adus liderul PD la sefia Senatului si partidul la guvernare). In primul rand, a inceput marsul cu cel putin opt luni inaintea competitorilor. In timp ce acestia asteptau luna campaniei electorale, caravana PD isi purta candidatul prin satele patriei, la nunti, botezuri si sarbatori campenesti. A inlocuit mesajul politic standard (sa fie bine, sa facem, sa dregem) cu un mesaj emotional. Ceea ce face si astazi presedintele, cu opt luni inainte de startul campaniei pentru europarlamentare.
In 2004, cand a candidat in locul lui Stolojan, a tras foc imprastiat. A lansat mesaje catre toate segmentele publicului. Numarul mare de tinte a facut ca forta acestor mesaje sa fie mica, sa nu patrunda in profunzime, dar a dat impresia oamenilor ca sunt bagati in seama. De pilda, a spus ca in Romania sunt milioane de homosexuali. ”Greseala” a fost intens mediatizata de adversari, ceea ce i-a adus voturile minoritatilor sexuale. Pest