Fie că au investit în proiecte de la zero, fie că au preluat unitățile construite în urmă cu zeci de ani, doar cinci oameni de afaceri și o instituție financiară controlează 12% din locurile de cazare de pe litoralul românesc
Poate o mână de investitori să schimbe fața litoralului românesc? O întrebare pe care, probabil, și-au pus-o, pe rând, Mohammad Murad, Nicolae Bucovală, frații Micula, Joseph Goschy sau cei care administrează activele SIF Transilvania, când au decis să cumpere sau să ridice hoteluri la malul mării, devenind, în timp, cei mai mari proprietari de unități de cazare de pe litoralul românesc. Unii dintre ei au uitat însă să mai facă şi investiţii. Aşa s-a ajuns că, lângă hotelurile refăcute sau nou-construite, au rămas multe fără nicio îmbunătățire, și primesc turiștii pe tarife umflate doar datorită amplasamentului. Veniturile din două-trei luni de funcționare îi propulsează însă direct în următorul sezon estival și în grupul celor mai mari proprietari de locuri de cazare.
Turistul român este atipic: vine în weekend și cheltuie în două zile cât pentru un city break la Saint Tropez. Un motiv suficient pentru hotelierii de bună-credință să se extindă și la fel de bun pentru ceilalți să uite de investiții. Rezultatele? Aparent bune - companiile sunt pe profit, însă lipsa infrastructurii stațiunilor și a hotelurilor (de multe ori plajele sau restaurantele hotelurilor se află în administrarea unui alt proprietar, din cauza felului în care s-au privatizat unitățile de cazare după revoluție) fac ca investitorii să fie precauți.
„Probabil, în viitor, va fi o mână de oameni de afaceri care va face turism pe litoralul românesc. Noi (investitorii n.red) vrem să investim, dar e nevoie și de autorități să se implice, să analizeze activele, pentru că nu mai avem ce să le răspundem turiștilor când ne întreabă de ce nu avem piscine sau plaje