Imaginaţia, puterea creatoare şi inteligenţa copiilor din zilele noastre sunt „sabotate“ de mediul extrem de stimulant în care trăim. Privitul în exces la televizor, utilizarea calculatorului, a telefoanelor mobile sau a altor gadget-uri, nu fac decât să scurtcircuiteze abilităţile creatoare ale acestora, sunt de părere specialiştii.
Psihologul Teresa Belton a condus o cercetare în cadrul University of East Anglia's School of Education and Lifelong Learning în încercarea de a afla cum se dezvoltă un copil care nu este stimulat în permanenţă, aşa cum se întâmplă la acest moment în societate.
Intervievând mai mulţi artişti, scriitori şi oameni de ştiinţă, Belton a ajuns la concluzia că părinţii ar trebui să le ofere copiilor, din când în când, ocazia de a se plictisi, în loc să le pună tot timpul pe tavă idei despre cum ar putea să-şi folosească timpul liber.
Această stare de plictiseală le dă răgazul copiilor de a observa, de a analiza ceea ce se petrece în lumea din jurul lor, ceea ce va contribui la dezvoltarea gândirii şi a imaginaţiei, consideră specialistul.
Un exemplu concludent, în opinia cercetătoarei, este cel al scriitoarei Meera Syal, participantă la experiment, care a povestit că a crescut într-un orăşel unde nu prea aveai multe variante de distracţie la îndemână, aşa că trebuia să fii destul de inventiv.
„Plictiseala este adesea asociată cu solitudinea, iar Syal a petrecut ore întregi în copilărie doar privind în jurul ei. Dar, ceea ce este important, această presupusă lipsă de activitate a determinat-o să se apuce de scris. A început prin a ţine un jurnal de la o vârstă foarte fragedă, pe care l-a umplut cu tot felul de observaţii, scurte povestiri, poezii. Chiar ea consideră că felul în care şi-a petrecut aceşti ani de început a ajutat-o să evolueze, în timp, ca scriitor“, a explicat Belton pentru BBC.
Televiz