Industria auto europeană trece prin schimbări majore. Producția celor 186 de uzine de pe continent depășește cu mult vânzările.
Încă din 2007-2008 se vorbește despre adevărata problemă a industriei auto europene: supracapacitatea. Pe atunci, în statele Uniunii Europene și EFTA erau produse circa 18 milioane de vehicule, în timp ce vânzările depășeau 18,7 milioane. În ciuda faptului că marii constructori au luat deja măsuri reducând până anul trecut producția până la 16,3 milioane de autovehicule, reculul acestei piețe - care abia a atins 14,4 milioane - a estompat toate eforturile, dezvăluind un tablou sumbru. Conform analiștilor pieței și chiar șefilor unor importante companii, fără închiderea unor uzine criza din industrie nu poate lua sfârșit. Stephen Odell, șeful Ford of Europe, consideră că, în acest moment, nu există piață de desfacere pentru 1,5 până la două milioane de vehicule - alții vorbesc chiar de cinci milioane - iar „problema supracapacității nu a fost tratată cu suficientă atenție“. Nici cei de la Robert Bosch GmbH, cel mai mare producător de componente auto din lume, nu văd o rezolvare simplă a acestei probleme. „Sectorul ar sta mult mai bine dacă ar înfrunta această problemă. Supracapacitatea sapă la temelia industriei și, în cele din urmă, slăbește competitivitatea“, spune Bernd Bohr, reprezentantul Bosch.
Faptul că șefii marilor producători nu au luat în serios supracapacitatea a adâncit mult criza. „Pentru prea mulți ani industria auto a fost blocată între amenințările sindicatelor și interesele politico-economice. Acum, restructurarea este mult mai greu de făcut“, consideră Stefano Aversa, de la casa de consultanță AlixParters. Asta pentru că multe companii majore au solicitat și primit ajutorul unor guverne, asumându-și obligația de a nu închide uzine în respectiva zonă administrativă. Prin urmare, și dacă ar dori, unii produc