In 28-29 ianuarie 2000, Ambasada Finlandei la Bucuresti organiza o sesiune a expertilor consacrata chestiunii romilor, ale carei concluzii se pot parcurge si astazi (vezi volumul International Expert on Roma Questions, Embassy of Finland in Romania, Bucharest, 2000).
Sesiunea respectiva avea doua premise. Pe de o parte, era premonitia unor tari europene ca, in perspectiva aderarii Romaniei la Uniunea Europeana (care devenea clara, odata cu invitarea tarii noastre, adresata Guvernului din decembrie 1999, sa deschida negocierile de aderare), chestiunea romilor va spori in importanta, pe de alta parte, era lansarea de catre Ministerul Educatiei Nationale de atunci a unui pachet de masuri in premiera nationala pentru romi. Arhivele atesta ca, in anii anteriori, deja, am dispus (prin ordinul de ministru nr. 3577/ 1998) discriminarea pozitiva pentru romi (acordandu-le locuri de studii distincte in licee si facultati),
inregistrarea populatiei iliterate (ordinul nr.3316/ 1998), crearea inspectoratelor scolare pentru romi (ordinul nr. 3363/1998) si a altor facilitati (ordinul nr.4281/ 1999), pentru a trece apoi la elaborarea si punerea in aplicare a „Strategiei educatiei pentru romi", impreuna cu organizatiile romilor. In orice caz, sesiunea si masurile amintite au contribuit la schimbarea abordarii situatiei romilor, iar guvernele ulterioare au continuat un timp aceste preocupari. Viziunea in care s-a operat atunci era concentrata asupra sprijinirii formarii elitei reprezentative a romilor si asupra reducerii analfabetismului si abandonului scolar printre romi. Am prezentat aceasta viziune, la invitatia unor institutii europene, in reuniuni din diferite tari (ea este sintetizata recent in textul despre romii europeni din Andrei Marga, Schimbarea lumii. Globalizare, cultura, geopolitica, Editura Academiei Romane, Bucuresti, 2013, pp.150-160).
Intre timp,