Încetinirea puternică a creşterii economice din Polonia a creat un climat de teamă în rândul autorităţilor fiscale şi monetare de la Varşovia.
Cum situaţiile disperate impun măsuri disperate, acestea au început să pregătească terenul pentru menţinerea aparenţei prosperităţii măcar până la viitoarele alegeri. Soluţia? Pornirea tiparniţei de către Banca Naţională a Poloniei şi utilizarea noilor "resurse" financiare pentru achiziţionarea obligaţiunilor de stat de pe piaţa secundară.
Constituţia Poloniei nu mai contează, iar prevederile tratatelor europene vor fi interpretate "flexibil", aşa cum ne învaţă de ceva timp chiar autorităţile europene.
În legea fundamentală i se interzice guvernului să contracteze împrumuturi sau să acorde garanţii financiare care vor conduce la creşterea datoriei publice peste 60% din PIB, după cum se arată în ultimul raport anual al ministerului de finanţe polonez. De asemenea, este interzisă şi finanţarea deficitului bugetar de către banca centrală.
Ce a fost publicat pe site-ul aceluiaşi minister în urmă cu câteva zile? Un proiect pentru modificarea Legii Băncii Naţionale a Poloniei având ca scop "actualizarea normelor actuale şi introducerea de noi servicii care afectează în mod pozitiv transparenţa şi eficienţa BNP".
După ce aminteşte că Legea Băncii Naţionale nu a suferit decât o modificare de la adoptarea ei în 1997, Ministerul de Finanţe propune modificarea articolului 48 astfel încât "să permită vânzarea şi cumpărarea de titluri de creanţă de către Banca Naţională a Poloniei, nu numai în cadrul operaţiunilor pe piaţa monetară", adică banca centrală să devină creditor de ultimă instanţă al statului.
Încercarea ministerului de a atenua impactul anunţului, prin precizarea faptului că revizuirea legii nu deschide calea finanţării deficitului bugetar de către banca centrală (n.a. considerată a avea l