Furturile de carburanţi costă anual Europa peste 4 miliarde euro sub forma taxelor neîncasate, guvernele din Polonia şi până în Marea Britanie pierzând între 100 de milioane euro şi 1,3 milioane euro, unul dintre motive amplificării fenomenului fiind creşterea preţului motorinei cu 52% din 2009.
Un exemplu elocvent este cel al rafinăriei germane MiRo din Karlsruhe, unde 87 de cisterne cu o capacitate de 10.000 de litri de motorină fiecare au ieşit pe porţile unităţii într-o perioadă de peste un an, de la începutul lui 2011. Unul din paznicii rafinăriei câştiga 300 de euro la fiecare transport. Furturile au ieşit la iveală când unul dintre angajaţii implicaţi a fost concediat şi a informat poliţia. Dezvăluirile au dus la condamnarea la închisoare a patru angajaţi, în luna iunie.
Directorii a 10 rafinării intervievaţi de Bloomberg au afirmat că este afectată şi profitabilitatea companiilor.
"Aceste activităţi criminale subminează industria legitimă a petrolului şi statul, într-o perioadă când dificultăţile economice nu au fost niciodată mai mari", a declarat Tom Noonan, preşedintele Asociaţiei Irlandeze a Industriei Petrolului şi director general al Maxol Group, retailer de petrol din Dublin.
Comisia Europeană, Europol, agenţie UE de implementare a legii, şi Europia, o asociaţie din Bruxelles a rafinăriilor, nu furnizează date statistice la nivel regional privind fraudele cu carburanţi, dar datele guvernelor arată amploarea activităţilor criminale.
În Polonia, fraudele fiscale au urcat cu 47% în perioada 2010-2012, potrivit unui audit efectuat la peste 1.000 de traderi de carburanţi şi retaileri, a declarat Wieslawa Drozdz, purtător de cuvânt al Ministerului de Finanţe din această ţară.
Potrivit Organizaţiei Poloneze a Industriei Petrolului şi Comerţului, Polonia a pierdut anul trecut 3 miliarde de zloţi (943 milioane dolari). @