News Asociaţia responsabilă pentru demararea acţiunilor în interes colectiv ar putea să-şi îndeplinească această atribuţie în viitor, dacă vor fi depuse plângeri din partea consumatorilor români, inclusiv în privinţa clauzelor abuzive din contractele de credit.
O directivă europeană transpusă în legislaţia românească ar putea duce la eliminarea practicilor abuzive ale comercianţilor, inclusiv în privinţa clauzelor în neregulă din contractele bancare.
Hotărârea de Guvern 1553/2004 spune că asociaţiile de consumatori abilitate trimit sesizări către autorităţile competente, după ce încearcă în prealabil să rezolve pe cale amiabilă cu comerciantul problemele sesizate. În România, doar Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor (APC) - o asociaţie cu 25.000 de membri simpatizanţi - este înscrisă de guvern pe lista trimisă Comisiei Europene ca fiind organizaţia abilitată să iniţieze acţiunile în interes colectiv. În cazul clauzelor abuzive din contracte, autoritatea competentă este Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). ANPC trebuie să rezolve în 30 de zile sesizările venite de la APC, perioadă în care poate dispune toate măsurile în vederea încetarii, limitării sau înlăturarii efectelor produse prin practica ilicită, în regim de urgenţă. Procesul a fost descris în acest articol.
Doar că hotărârea de guvern la care facem referire nu a fost şi aplicată până acum. ECONOMICA.NET a stat de vorbă cu oficialii APC, la sediul asociaţiei, despre motivul pentru care nu a fost utilizată această HG până acum şi dacă ar putea să o folosească în viitor.
Cei de la APC spun că au trimis şi până acum reclamaţii venite din partea consumatorilor către ANPC, dar că nu au invocat niciodată temeiul HG 1553/2004, deşi ştiau de existenţa actului normativ. Aşa au procedat şi la momentul apariţiei OUG 50/2010, precum şi