Ceea ce am anunţat încă de la începutul lunii august (detalii aici) a devenit oficial ieri: Guvernul Ponta a aprobat proiectul de lege specială pentru Roşia Montană (comunicatul Guvernului, aici). Draftul acestuia, acordul şi motivaţia circula încă din luna iulie spre o aşa-zisă consultare prin Consiliile Judeţene. După cum rezultă şi din „acordul” cu RMGC şi din motivaţie, justificarea e „interesul naţional deosebit” şi o oarecare creştere a beneficiilor statului român (cu 2% a redevenţei şi cu 5,69% a participaţiei părţii române la RMGC).
Creşterea participaţiei e praf în ochi. După cum am arătat şi cu alte ocazii, lanţul trofic cu subsidiare prin insulele bananiere va dilua, oricum, la minim profitul. Ceea ce creşte, de fapt, nu e participarea la beneficii, ci la suportarea cheltuielilor deja efectuate de companie (de aproape 500 de milioane de dolari). Cât despre creşterea redevenţei de la 4% la 6%, singura concluzie e că nu se mai pierde 96%, ci 94%.
„Interesul naţional deosebit” e adevărata găselniţă cu care se încearcă acoperirea mizeriei. Mai exact, faptul că pentru a fi pus în practică, e nevoie ca numeroase legi să fie schimbate şi/sau, pur şi simplu, să rămână în vigoare, dar să nu se aplice în cazul Roşia Montană! Începând cu exproprierea în interes privat şi continuând cu legile privind protecţia patrimoniului cultural, protecţia mediului, regimul apelor, pădurilor, pajiştilor, proprietăţilor publice, accesul la justiţie al cetăţenilor, libera concurenţă, Codul Fiscal etc.
De aici rezultă şi adevărata semnificaţie a acestei legi speciale: în mod oficial, Guvernul Ponta recunoaşte că proiectul RMGC este ILEGAL. Pentru că după mai bine de 15 ani de la începutul afacerii, RMGC nu a reuşit să realizeze un proiect care să respecte legile în vigoare (unele dintre ele, începând cu Legea Minelor, elaborate oricum în favoarea companiei), Parla