Unul dintre drepturile pe care le are un român care muncește legal în străinătate este acela de a-și crește pensia cu ajutorul cotizației plătite pe parcursul perioadei petrecute în afară țării.
Lucrătorii români care muncesc într-un stat al Uniunii Europene (UE) sau într-o regiune din Spaţiul Economic European (SEE) trebuie să ştie că, începând cu 1 ianuarie 2007, ţara noastră este obligată să aplice prevederile regulamentelor comunitare în domeniul securităţii sociale.
Reprezentanţii Ministerului Muncii susţin că persoanele care au desfăşurat activităţi profesionale în România şi în alte ţări membre pot solicita acordarea dreptului la pensie atât potrivit legislaţiei în vigoare la noi, cât şi conform legislaţiei din cealaltă ţara implicată.
Legislaţia în vigoare la noi prevede că stagiul de cotizare pentru obţinerea drepturilor de pensie, în cazul lucrătorilor migranţi, se calculează prin însumarea perioadelor de asigurare realizate în România cu cele de asigurare cumulate în alte state membre în care persoană respectivă a muncit. Aceste perioade de cotizare trebuie confirmate de instituţiile competenţe ale ţărilor în care salariatul a fost încadrat cu un contract de muncă.
Drepturile la pensie comunitară sunt calculate proporţional cu perioadele de asigurare realizate în fiecare stat membru implicat, cu respectarea principiului pro rată temporis. În cazul persoanelor stabilite pe teritoriul altor state membre, cererea de acordare a pensiei se depune la instituţia de asigurări sociale de la locul unde are reşedinţa permanenţă. De aici se vor face toate demersurile către autorităţile competenţe din România sau din alte regiuni din spaţiul comunitar pentru obţinerea tuturor informaţiilor.
Nu este necesară deplasarea solicitantului pentru strângerea datelor.Cererea va fi însoţită de toate documentele prevăzute de legislaţia română în vede