Furturile de carburanţi costă anual Europa peste 4 miliarde euro sub forma taxelor neîncasate, unul dintre motive amplificării fenomenului fiind creşterea preţului motorinei cu 52% din 2009 încoace.
Un exemplu elocvent este cel al rafinăriei germane MiRo din Karlsruhe, unde 87 de cisterne cu o capacitate de 10.000 de litri de motorină fiecare au ieşit pe porţile unităţii într-o perioadă de peste un an, de la începutul lui 2011. Unul din paznicii rafinăriei câştiga 300 de euro la fiecare transport. Furturile au ieşit la iveală când unul dintre angajaţii implicaţi a fost concediat şi a informat poliţia. Dezvăluirile au dus la condamnarea la închisoare a patru angajaţi, în luna iunie.
Directorii a 10 rafinării intervievaţi de Bloomberg au afirmat că este afectată şi profitabilitatea companiilor.
Marea Britanie, Polonia şi Grecia pierd cel mai mult
În Polonia, fraudele fiscale au urcat cu 47% în perioada 2010-2012, potrivit unui audit efectuat la peste 1.000 de traderi de carburanţi şi retaileri, a declarat Wieslawa Drozdz, purtător de cuvânt al Ministerului de Finanţe din această ţară. Potrivit Organizaţiei Poloneze a Industriei Petrolului şi Comerţului, Polonia a pierdut anul trecut 3 miliarde de zloţi (943 milioane dolari). Marea Britanie a pierdut peste 1,1 miliarde de lire sterline (1,7 miliarde dolari) din cauza fraudelor cu carburanţi, în intervalul 2008-2009, conform unui raport de anul trecut al unei comisii parlamentare. În Grecia, piaţa ilegală a carburanţilor s-a mărit anul trecut la 600 de milioane de euro, a arătat Ministerul de Finanţe, fără să prezinte date pentru anii precedenţi.
Piaţa neagră a carburanţilor din Europa amplifică problemele rafinăriilor, ale căror venituri sunt erodate de cel mai redus nivel al cererii din ultimele două decenii, potrivit Agenţiei Internaţionale pentru Energie (AIE).