Companiile farmaceutice pot ajunge în situaţia să trimită medici în destinaţii exotice ca de exemplu în safari Companiile farmaceutice trimit anual mii de medici români la congrese internaţionale în străinătate, însă numărul acestora şi sumele totale cheltuite continuă să rămână un mister ♦ Doar trei companii din top zece al celor mai mari companii din industria de medicamente au răspuns solicitării ZF şi au făcut public numărul medicilor sponsorizaţi pentru congrese în afara ţării, astfel că o imagine clară asupra acestei practici nu există ♦ La nivel internaţional, China a luat în vizor mai mulţi giganţi internaţionali pe care îi suspectează că ar fi acordat bani medicilor pentru a prescrie unele produse şi pentru că au trimis medicii în destinaţii exotice.
GlaxoSmithKline (GSK), companie aflată pe locul şase în topul celor mai mari jucători din industria locală de medicamente, a sponsorizat anul trecut participarea a 211 medici români la 40 de congrese internaţionale, aceasta fiind prima companie ce face publice astfel de date. GSK nu a precizat cât a cheltuit cu aceste sponsorizări.
O altă firmă din top 10, care nu a dorit însă să-i fie precizat numele, a spus că a sponsorizat doi medici rezidenţi pentru participarea la două congrese internaţionale, ca parte a unui proiect mai vechi. Sumele cheltuite au fost de aproximativ 2.500 de euro.
Terapia Ranbaxy a spus că nu sponsorizează participarea medicilor la congrese internaţionale.
Nicio altă companie din top 10 nu a dorit să precizeze câţi medici a trimis la congrese în afara ţării în 2012 şi sumele cheltuite. GSK are o cotă de piaţă de aproape 5%. Dacă se consideră că GSK trimite 5% din numărul total de medici din România la congrese în afara ţării, rezultă că în total firmele de medicamente sponsorizează peste 4.000 de medici anual.
Sute de congrese int