Cu motoarele tradiţionale cerere internă - gripată de austeritate - şi investiţii scoase din viteză, majoritatea economiilor din Europa Centrală şi de Est, inclusiv cea a României, au crescut în al doilea trimestru propulsate mai ales de exporturi, tracţiune puternică având în special industria auto.
Evoluţiile sunt încurajatoare, dar scot în evidenţă cât de vulnerabilă este regiunea la şocurile venite pe culoarul comercial din zona euro, cea mai mare piaţă pentru exporturi, şi că economiile nu şi-au dezvoltat mijloace sustenabile de creştere.
Economia Cehiei a crescut cu 0,7% în al doilea trimestru, comparativ cu cele trei luni anterioare, ieşind astfel din cea mai lungă recesiune de când ţara s-a despărţit de Slovacia, în 1993, scrie Financial Times. Creşterea s-a datorat în mare parte companiilor precum Skoda, divizie a celui mai mare constructor auto european Volskwagen. Compania şi-a majorat cota pe piaţa din Europa de Vest, unde competiţia este dură. Skoda a vândut 26.500 de maşini în Europa de Vest în iulie, cu aproape 5% mai mult decât în aceeaşi lună a anului trecut. Vânzările din Germania au sărit cu 10%.
Ungaria a ieşit în primul trimestru din recesiune, iar în cel de-al doilea economia a avansat cu 0,1%, ajutată de investiţiile recente ale unor producători auto precum Mercedes-Benz şi Audi. Investitorii sunt atraşi de această ţară datorită forţei de muncă ieftine, dar bine pregătită şi de legăturile industriale şi de transport cu Europa de Vest.
Polonia, cea mai mare economie a regiunii şi cea mai rezistentă din Uniunea Europeană – este singura care nu a intrat în recesiune în 2009 şi nu a scăzut în ultimele trimestre – s-a bazat, de asemenea, mult pe exporturi pentru a creşte cu 0,4% în al doilea trimestru.
Autobuze poloneze pentru Germania
Un exemplu în aceste sens