Municipiul Iași are o problemă. S-ar putea ca el să nu știe, dar problema există, în mod cert, iar primarul Gheorghe Nichita vrea să o rezolve așa cum se rezolvă problemele, chiar dacă nu ești conștient de existența lor: cu fonduri europene.
Astfel, în zilele astea când câinii umblă cu fonduri europene în coadă, Primăria municipiului Iași a anunțat, în sfârșit, câștigătorul unui proiect cu o valoare estimată de 71.742.940,94 lei, fără TVA. Proiectul a fost scos la licitație în 28 ianuarie 2013, iar ofertele au fost deschise pe 26 aprilie 2013. Din aprilie și până azi s-o fi contestat, s-o fi judecat, cert e că abia acum, după patru luni, luci vederii noastre câștigătorul licitației, cel care, de altfel, a și depus singura ofertă admisibilă, din trei: UTI Grup SA, care a câștigat proiectul cerând doar 69.614.309 lei, fără TVA.
Ei bine, în ce constă proiectul de 16 milioane de euro (fără TVA) adjudecat de firma maiorului Tiberiu Urdăreanu? Păi, este vorba despre lucrările aferente “sistemului integrat de management al traficului în municipiul Iași”.
Știți traficul din Iași? Ieșenii l-ar numi infernal, deși este doar o caricatură lentă a infernului din București, la ore de vârf. Doar că în Iași nu există cu adevărat ore de vârf, iar în tot județul numărul mașinilor este de aproape zece ori mai mic decât în București. De ce tot compar Iașiul cu Bucureștiul? Pentru că, în anii 2008-2009, firma Swarco, în colaborare cu aceeași omniprezentă UTI, a implementat un sistem similar în București, numai că ceva mai amplu și mai complex. Astfel, 140 de intersecții au fost dotate cu echipamente ce funcționează în mod adaptiv, cu camere de filmat în circuit închis (CCTV), și s-a implementat și un sistem de prioritizare a transportului în comun, la nivelul anului 2009 fiind vorba despre 300 de autobuze integrate în sistem care aveau prioritate în intersecții. @