Cum clasa de mijloc din Africa s-a triplat în ultimii 30 de ani, iar şapte dintre primele zece economii cu cea mai mare creştere se află pe acel continent, nu e de mirare că marile companii internaţionale se grăbesc să ocupe piaţa.
În 2010, Samsung a recunoscut că obiectivul său era ca în cinci ani continentul african să genereze venituri de aproximativ 7,7 miliarde de euro, de cinci ori mai mult decât la momentul respectiv. Pariul făcut de sud-coreeni nu e atât de nebunesc dacă stăm să ne gândim că au lansat o gamă de produse numită „Built for Africa” („Construite pentru Africa”), care include tot de la laptopuri alimentate cu energie solară la telefoane mobile cu două SIM-uri.
Produse noi pentru consumatori noi
Potrivit Fondului Monetar Internaţional, Africa va înregistra o creştere de 5,3% anul acesta, iar cheltuielile consumatorului din clasa de mijloc ar putea creşte cu 35% până în 2015. O asemenea oportunitate de afaceri nu trebuie pierdută, însă „elementul-cheie este inovaţia”, susţine Joseph Thuita, reprezentant al Samsung în Nairobi. „În Africa, rata de eşec a televizoarelor este de patru ori mai mare decât pe pieţele dezvoltate din cauza fluctuaţii de energie electrică. E nevoie să fie create produse noi pentru consumatori noi”, a declarat expertul pentru cotidianul spaniol „ABC”.
Însă produsele destinate exclusiv africanilor nu sunt destule, trebuie şi preţuri competitive. De exemplu, japonezii de la Nissan au anunţat în luna august 2012 că vor comercializa din nou vehiculele Datsun în Africa la un preţ redus.
Firmele sunt mai agresive când vine vorba despre pieţe emergente, iar Kenya, unde clasa de mijloc s-a dublat în ultimii zece ani, este un exemplu destul de clar. Călătoriile în străinătate, accesul la Internet şi la programe TV premium au modelat gusturile kenyenilor, expunându-i la tendinţe globale, scrie „Business Daily