Suntem repetenţi la construcţia de autostrăzi, dar premianţi atunci când vine vorba de preţurile medii practicate de constructori.
Potrivit unui raport al Consiliului Concurenţei, comparativ cu vecinii noştri de la Sud de Dunăre, preţul mediu de construcţie al unui kilometru de autostradă în zona de şes este de aproape 3 ori mai mare.
“În urma prelucrării datelor şi informaţiilor puse la dispoziţie de CNADNR, în România, preţul mediu al unui km de autostradă construit în zona de şes este de 23,34 milioane lei/km, iar cel al unui km de autostradă construit în zona de deal este de 20,87 milioane lei/km, ambele peste nivelul standardelor de cost”, se menţionează în sinteza raportului Consiliului Concurenţei.
Inspectorii instituţiei susţin că în cadrul analizei s-a constat o variaţie semnificativă a preţurilor medii pe kilometru de autostradă. Spre exemplu, la zonă de şes, în România preţurile au variat intervalul 2, 68 mil. euro (tronsonul Feteşti- Cernavodă) şi 11,61 mil. euro (varianta de ocolire Piteşti), în Bulgaria între 2 mil. euro (tronsonul Tracia - Nova Zagora – Yambol) şi 2,8 mil. euro (Hemus - Sofia şi Yana), iar în Polonia în intervalul 4,6 mil. euro (Zgorzelec – Krzyżowa) - 12,4 mil. euro (Zgorzelec – Krzyżowa).
“Se observă că în România variaţia preţului mediu pentru un kilometru de autostradă construit în aceeaşi formă de relief este cea mai mare (45,86%), faţă de Polonia (36,42%) şi Bulgaria (14,22%). Comparativ cu Bulgaria, preţul mediu/km de autostradă construit în zonă de şes este de aproape 3 ori mai mare”. se arată în sursa citată.
Ştire în curs de actualizare