În timp ce România, cu o suprafaţă de aproape 240.000 de kilometri pătraţi, are doar 545 de kilometri de autostradă, Bulgaria, cu o suprafaţă totală la jumătate, are în exploatare 562 de kilometri de autostradă din dei 1.260 de kilometri planificaţi, se arată în raportul „Investigaţia sectorială pe piaţa lucrărilor de construcţii de drumuri şi autostrăzi“, întocmit de Consiliul Concurenţei şi postat pe site-ul instituţiei.
Cu o suprafaţă de 238.391 de kilometri pătraţi şi cu o lăţime, de la Est la Vest, de peste 800 de kilometri, România are, în prezent, doar 545 de kilometri de autostradă. Un număr foarte mic, dacă este raportat la suprafaţa ţării, dar şi comparativ cu statele din regiune.
Consiliul Concurenţei arată că Bulgaria are în exploatare 562 de kilometric de autostradă, din cei aproximativ 1.260 de kilometric planificaţi (aproximativ 45% din planificat), în construcţie alţi 200 de kilometri, cu termen estimat de finalizare anul 2014, 48 de kilometri pentru care lucrările sunt preconizate să înceapă în anul 2013 şi alţi 5,5 kilometri în procedură de licitaţie.
„Pentru a traversa ţara, din Constanţa până la prima autostradă spre Vestul Europei, la Mako, în Ungaria, trebuie parcurşi aproape 900 de kilometri. Chiar dacă 400 de kilometric sunt de autostradă (Constanţa – Piteşti, Simeria – Deva, Timişoara - Arad şi centurile municipiilor Piteşti, Sibiu, Timişoara, Arad), drumul se parcurge în cel puţin 13-14 ore. Acest timp este echivalent cu cel necesar pentru traversarea întregii Europe, exclusiv pe autostradă, de la Mako
la Rotterdam Olanda - cel mai mare port din Europa“, se arată în raportul Consiliului Concurenţei.
Statul român construieşte şi la preţuri mult mai mari comparative cu Bulgaria.
Preţul mediu estimat pentru un kilometru de autostradă construit în Bulgaria în zonă de şes este de 2,4 milio