Anchetă exclusivă
Manola Romalo, Frankfurt
La 13 iulie, Florin Grigore, 32 ani, şi Pricop Toma, 45 ani, sudori pe şantierul naval Meyer din Papenburg, au murit în incendiul casei în care locuiau împreună cu 30 de muncitori. Dedesubturile acestui caz scot la iveală activităţile dubioase ale unor subantreprenori din Constanţa şi din Emden.
Parchetul din Osnabrück a deschis o anchetă pentru infracţiunea de trafic de persoane.
Contracte maculatură. Pe 28 mai, Florin Grigore, din Lacul Sărat (Brăila) a început lucrul la Meyer Werft, cel mai mare constructor de nave de lux din Germania. Cu patru zile în urmă semnase, la Constanţa, un contract de muncă cu S.C. Bordo-Mavi SRL. „Angajator şi reprezentant legal” al firmei era Kulcan Samet (cetăţean turc). Durata contractului este „nedeterminată”, locul de muncă „organizat de angajator”, nespecificat. Potrivit contractului, „salariul de bază lunar brut este 770 lei”, iar „diurna: 35 de euro pe zi”.
Cât a câştigat Florin Grigore într-o lună şi jumătate? „7,50 euro pe oră. Muncea şi câte 20-21 de ore pe zi, se plângea des cât de obosit este” , ne-a declarat Gelu Grigore, fratele lui Florin, care pe 18 şi 19 iulie a fost la Papenburg, la Poliţie şi Primărie. „Orele suplimentare se plăteau la tariful normal de 7,50 euro”.
Pe şantierul naval din Papenburg, în nord-estul Germaniei, muncesc 3.100 de angajaţi cu contracte fixe. Peste 300 de români au contracte anuale cu societăţile: Sah-Tur, Mavran, Bordo-Mavi, (Constanţa), Bya-Maritim (Mangalia), Protowin (Limassol, Cipru) etc. Acestea plasează muncitorii pe şantierul naval prin firme de intermediere din Emden, lângă Papenburg.
Conexiunea turcă germano – română
Familia Meyer construieşte de şase generaţii vapoare pe şantierul din Papenburg. De ani de zile colaborează cu fraţii Mustafa şi Senol Sahinler, patronii firmelor de plasare de