România are doar 545 de kilometri de autostradă, în timp ce Bulgaria, o ţară mult mai mică, are 562 de kilometri. Iar tronsoanele construite de statul român sunt chiar şi de trei ori mai scumpe decât la bulgari.
Despre infrastructura proastă din România, lipsa autostrăzilor şi întârzierile nesfârşite de finalizare a unor tronsoane s-a tot scris. La fel şi despre costurile exorbitante pe care statul român s-a angajat să le plătească unor constructori care se mişcă cu „viteza melcului“. Un raport realizat de Consiliul Concurenţei ne arată însă că România este codaşa regiunii în ceea ce priveşte kilometri, de autostradă, dar campioană în ceea ce priveşte costurile de construcţie a acestora. Iar Bulgaria ne dă o adevărată lecţie la acest capitol.
Cu o suprafaţă de 238.391 de kilometri pătraţi şi cu o lăţime, de la est la vest, de peste 800 de kilometri, România are, în prezent, doar 545 de kilometri de autostradă. Un număr foarte mic, dacă este raportat la suprafaţa ţării, dar şi comparativ cu statele din regiune, se arată în raportul „Investigaţia sectorială pe piaţa lucrărilor de construcţii de drumuri şi autostrăzi“, întocmit de Consiliul Concurenţei. Bulgaria are în exploatare 562 de kilometri de autostradă, din cei aproximativ 1.260 de kilometri planificaţi. Bulgarii au în construcţie alţi 200 de kilometri, cu termen estimat de finalizare anul 2014, pentru 48 de kilometri lucrările sunt preconizate să înceapă în anul 2013, iar alţi 5,5 kilometri sunt în procedură de licitaţie.
„Pentru a traversa ţara, din Constanţa până la prima autostradă spre Vestul Europei, la Mako, în Ungaria, trebuie parcurşi aproape 900 de kilometri. Chiar dacă 400 de kilometri sunt de autostradă (Constanţa – Piteşti, Simeria – Deva, Timişoara - Arad şi centurile municipiilor Piteşti, Sibiu, Timişoara, Arad), drumul se parcurge în cel puţin 13-14 ore. Acest tim