România ar fi trebuit să dispună, până în anul 2015, de 1.736 de kilometri de autostradă, conform "Programului prioritar de construcţie a autostrăzilor şi drumurilor naţionale" aprobat în 2003. La ora actuală, şoferii pot circula însă doar pe 545 de kilometri de autostradă, un "număr foarte mic, dacă este raportat la suprafaţa ţării, dar şi comparativ cu statele din regiune", se menţionează în "Investigaţia sectorială pe piaţa lucrărilor de construcţii de drumuri şi autostrăzi", raport elaborat de Consiliul Concurenţei.
Totodată, pentru a traversa România pornind de la Constanţa pentru a ajunge la Mako, oraş situat în apropierea frontierei cu Ungaria, ai nevoie de cel puţin 13 - 14 ore, în ciuda faptului că dintre cei 900 de kilometri ce trebuie parcurşi 400 de kilometri sunt de autostradă, mai exact Constanţa - Piteşti, Simeria - Deva, Timişoara - Arad, la care se adaugă centurile municipiilor Piteşti, Sibiu, Timişoara şi Arad.
Descarcă aici raportul complet al Consiliului Concurenţei
"Acest timp este echivalent cu cel necesar pentru traversarea întregii Europe, exclusiv pe autostradă, de la Mako la Rotterdam Olanda", explică reprezentanţii Consiliului Concurenţei.
207 kilometri de autostradă în execuţie
La ora actuală, se află în execuţie 207 kilometri de autostradă, împărţiţi pe mai multe tronsoane. Cel mai devreme ar putea fi inaugurate tronsoanele Orăştie - Sibiu, Lugoj - Deva, Nădlac - Arad, Suplacu de Barcău - Borş şi Coridorul IV Paneuropean al căror termen de finalizare este anul în curs.
Grafic: Stadiul autostrăzilor din România
Sursă: Consiliul Concurenţei
Ele ar trebui să fie urmate în 2015 de tronsonul Gilău - Nădăşelu şi de varianta de ocolire a Constanţei, şi de Bucureşti - Moara Vlăsiei în 2016.
Cum a evoluat construcţia de autostrăzi din 1972 până în prezent
Primul tronson de aut