Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a declarat, joi că preţurile la construcţia de autostrăzi sunt mai mari în România decât în ţările vecine, întârzierile de termen sunt mai mari şi că sunt variaţii mari de preţuri la unele lucrări similare.
"Preţurile sunt mai mari la noi decât în ţările vecine, vedem întârzieri mai mari, în Europa sunt de nouă luni, la noi de peste 12 luni. Vedem multe acte adiţionale, contractul se reînoieşte sau se modifică din nou şi rezultă creşteri mari de preţ, care pot să ajungă la 30-40% la noi faţă de alte ţări din UE. De asemenea, vedem variaţii mai mari de preţuri la unele lucrări similare care au acelaşi standard de cost. Sunt constatate la autorităţi ca fiind în principiu lucrări comparabile şi totuşi sunt variaţii de preţuri de la simplu la dublu", a spus Chiriţoiu.
Întrebat dacă asocierea mai multor companii este o sursă de neregulă, Chiriţoiu a răspuns: "Noi credem că da, dar este legal ca mai multe companii să se asocieze ca să îndeplinească un contract şi legea spune că o companie nu are voie să participe decât la un singur consorţiu pentru o licitaţie".
El a adăugat că sunt situaţii în care pentru lucrări similare sunt licitaţii care se derulează în acelaşi timp. "De exemplu, când o lucrare mare, cum a fost cea a străzilor din Bucureşti, a fost împărţită pe loturi. Şi atunci formal avem şase licitaţii deodată la care o companie să fie într-un consorţiu la un lot la alt lot să fie în alt consorţiu, ceea ce facilitează eventualele înţelegeri între companii. Adică e mai uşor pentru ele să comunice şi ştiu ce face un sonsorţiu şi ce face alt consorţiu, să poată face înţelegeri de genul «lasă-mă pe mine pe lotul ăsta şi te las eu pe lotul celălalt»", a explicat Chiriţoiu.
El a mai arătat că instituţia a declanşat patru investigaţii legate de licitaţiile organizate de direcţ