Facebook întreţine o afacere de sute de milioane de dolari pe serverele sale, dar sunt bani care nu ajung la reţeaua socială, ci la pătura neagră a spamului. Este o industrie la propriu publicatul de link-uri către site-uri cât mai obscure, dar una despre care acum se ştie cât valorează.
Andrea Stroppa şi Carlo De Micheli sunt doi experţi italieni în activităţi online care au analizat cum merge spamul pe Facebook de-a lungul şi de-a latul tuturor paginilor disponibile pe reţeaua socială. Ei au căutat informaţii în sute de mii de mesaje pe care le-au descoperit pe Facebook şi au venit cu o sumă: spamul costă 200 de milioane de dolari, şi asta în medie, poate să valoreze şi mai mult.
„Hey click here for a free iPhone“ (trad.: Hei, click aici să câştigi un iPhone gratuit) este una dintre frazele care au circulat pe Facebook şi care au acţionat drept magnet pentru click-uri. Fiecare click duce utilizatorul în afara Facebook, către site-uri care finanţează spamul prin reclame. Acestea n-au legătură cu reţeaua socială, dar cresc pe seama creşterii Facebook care a ajuns la peste un miliard de utilizatori.
Utilizatorii probabil că nu ar da click spre astfel de site-uri, dacă link-urile oficiale nu ar fi ascunse prin servicii de scurtare link-uri, cum este bit.ly sau tinyurl.com. Se pare că 9% din paginile către care utilizatorii sunt direcţionaţi de spammeri folosesc Google AdSense, astfel că şi gigantul american primeşte o parte din această industrie.
Unul dintre mesajele spam de pe Facebook.
Dolari per mesaj
„Creatorii de spam sunt plătiţi cu circa 13 dolari per mesaj pentru pagini care au circa 30.000 de fani, iar dacă pagina creşte spre 100.000 de fani se ajunge la o rată de 58 de dolari per mesaj“, a afirmat De Micheli. „Dacă luăm în calcul aceste două extreme, paginile pe care le-am analizat generează venituri din 18.000 de me