Purtăm încălţări chinezeşti, deşi România se află pe locul al 14-lea în lume la exportul de pantofi. Clujana, Guban sau Pionierul sunt câteva dintre numele care au pus ţara noastră pe harta mondială a producătorilor de încălţăminte, într-o perioadă când Louboutin sau Jimmy Choo nici nu apăruseră pe piaţă.
Astăzi, într-o lume invadată de branduri străine, 57 de milioane de perechi de pantofi „made in Romania„, în valoare de 1,4 miliarde de dolari, iau drumul străinătăţii. La fabrica Clujana, 99 la sută din producţie merge în Germania, Olanda sau Italia.
Un studiu publicat de Business Magazin arată că (INTRA CARTON) 70 la sută din importurile de încălţăminte din România provin din China. Ţări precum Italia, Slovacia şi Germania ocupă 4 la sută din piaţa importurilor. (IESE CARTON). Acelaşi studiu arată că România ocupă locul 14 pe plan mondial în ce priveşte exprotul de pantofi, cu o cotă de piaţă de 1,4 la sută. România exportă 65 la sută pantofi de piele, dar importăm în proporţie de 51 la sută încălţăminte de cauciuc şi plastic.
IMPORTĂM CHINEZĂRII
SURSA: BUSINESS MAGAZIN
Cotă de piaţă import în volum:
China - 70 %
Italia - 4 %
Slovacia - 4 %
Germania - 4 %
Nici vestita Clujana nu face excepţie.
"99% din producţia Clujana merge la export", spune Puiu Şomlea, directorul general de la Clujana. Din ce cauză sunt produsele chinezeşti mai ieftine? "Foarte simplu", spune Şomlea, "au gândit producţia de la început. Adică - dacă vă aduceţi aminte Clujana era un combinat, 5.000 de persoane lucrau la încălţăminte - 3.000 la tăbăcărie, 2.000 la mase plastice".
Acum nu mai sunt nici 400 de angajaţi la Clujana, iar tălpile şi pielea se aduc din alte ţări. Fabrica achiziţioneză pielea gata prelucrată la 40 de euro metrul pătrat, pe când în China e 5 euro metrul pătrat. Încăţămintea de la Clujana este cu 50 la suta