Dacă în faţa spectatorilor dansatorii profesionişti ai ansamblurilor folclorice se bat pe picioare de răsună toată sala, în culise lumea artiştilor se dezvăluie plină de orgolii şi de interese.
Cel mai recent scandal din breaslă îl are în prim-plan pe coregraful Ioan Silaghi, care le-a impus dansatorilor din ansamblul său contracte aberante pe ani de zile, aceştia obligându-se să nu "presteze" pentru altcineva fără a fi "transferaţi" contra unor sume de bani, asemenea fotbaliştilor. Deşi sunt amatori şi dansează fără să fie plătiţi, cursanţii lui Silaghi au devenit proprietatea lui, iar cei care au îndrăznit să rupă lanţul au fost daţi în judecată...
Concurenţă de mişcări
Se spune că românii nu mai ţin la tradiţii, dar biletele la spectacolele folclorice se vând ca pâinea caldă, sărbătorile comunale au musai astfel de momente în program şi nu prea se face nuntă sau botez fără gurişti şi dănţăuşi. Nu e de mirare, aşadar, că folcloriştii caută faima de care depind şi câştigurile.
Lecţia o ştie pe de rost şi cu vârf şi îndesat şi orădeanul Ioan Silaghi, fost coregraf al Ansamblului Artistic Profesionist Crişana, patronat de Consiliul Judeţean Bihor, dar în paralel, chiar şi înainte de a fi dat afară de aici, şi preşedinte al Asociaţiei Ansamblul Bihorul, grup de dansatori amatori pe care l-a înfiinţat şi îl pregăteşte pentru participarea la tot felul de festivaluri de profil. Orgolios şi dornic să-şi păstreze în propria ogradă învăţăceii, coregraful a găsit o metodă neortodoxă prin care s-a asigurat că niciunul nu va pleca prea uşor de la Asociaţia sa şi nu se va folosi de măiestria învăţată de la el. Excesele l-au făcut însă să piardă recent prima bătălie a procesului pe care tot el i l-a deschis unui fost dansator care a îndrăznit să-l părăsească.
Sclavi pe scenă
În vara lui 2010, toţi membrii Ansamblului privat Bihorul au semnat c