Guvernului i-au trebuit aproape trei luni ca să dispună un control la CFR Călători, menit să scoată la lumină dedesubturile scandalului vagoanelor căptuşite cu azbest (substanţă cancerigenă interzisă în UE din 2005), aflate în circulaţie sau în parcul companiei, în aşteptarea unor reparaţii. Ce va constata Corpul de control al premierului, care a descins în urmă cu cinci zile la CFR Călători, vom afla, măcar parţial. Situaţia este însă mai gravă decât pare, întrucât şi operatorii privaţi de transport feroviar de călători ar utiliza vagoane care au în componenţă azbest şi care au fost aduse din Franţa, unde fuseseră trase pe linie moartă după 2005, ne-au declarat surse avizate.
În luna iunie, în timpul unor reparaţii, s-a constatat că o parte din vagoanele CFR Călători conţineau azbest, o substanţă extrem de toxică, interzisă în UE din cauza faptului că este cancerigenă.
Cum s-a „căptuşit” CFR Călători cu azbestul
Respectivele vagoane făceau parte dintr-un lot de 34 de rame electrice, achiziţionate de CFR Călători între 2006 şi 2010, care au fost importate din Franţa.
Pentru cele 34 de rame aduse din Franţa, CFR Călători a plătit circa 104 milioane de lei fără TVA.
Opt dintre cele 34 de rame sunt încă în circulaţie, pe rute secundare electrificate: Braşov - Miercurea Ciuc - Topliţa, Braşov - Teiuş, Teiuş - Cluj, Teiuş - Simeria, Galaţi - Buzău, Buzău - Ploieşti, potrivit Digi24. Restul au fost scoase din uz, pentru reparaţii, dar CFR Călători nu a avut banii necesari şi astfel ele au rămas trase pe linie moartă.
CFR Călători a cumpărat aceste vagoane în mandatul fostului director general Alexandru Noapteş, numit de PDL. În prezent, Corpul de control al premierului anchetează întreaga activitate a CFR Călători din 2006 şi până în prezent. Actualul director al CFR Călători, Valentin Dorobanţu, susţine că a intentat proces furnizorului