Consiliul Concurenţei continuă investigaţiile declanşate pe tema trucării licitaţiilor în domeniul construcţiei drumurilor sau autostrăzilor, stabilind, deocamdată, modalitatea prin care companiile participante la licitaţii reuşesc să păcălească autorităţile.
Potrivit Raportului privind piaţa lucrărilor de construcţii de drumuri şi autostrăzi, elaborat de Consiliul Concurenţei, „piaţa lucrărilor de construcţii de drumuri este o piaţă slab concentrată, pe aceasta fiind active aproximativ 640 de companii“.
O parte dintre acestea îşi împart însă piaţa, hotărând să nu concureze pentru anumiţi clienţi ori într-o anumită zonă geografică, altele se asociază, iar altele îşi prezintă ofertele de aşa natură încât firma stabilită între ele să câştige la un preţ dinainte stabilit.
Referindu-se la asocierile între companii în vederea participării la licitaţii, precum şi prezenţa unei companii în două sau mai multe asocieri pentru a participa la licitaţii ce se desfăşoară în acelaşi timp, Consiliul precizează că, „din punct de vedere al concurenţei acestea creează suspiciuni privind schimbul de informaţii sensibile între participanţi şi limitează posibilitatea părţilor de a concura una cu cealaltă sau cu terţi în calitate de companii independente“.
„În vederea asigurării unei concurenţe reale în cadrul unei licitaţii, Consiliul Concurenţei consideră necesară limitarea interacţiunii între ofertanţi şi evitarea organizării simultane a licitaţiilor cu acelaşi obiect (aşa cum s-a întâmplat în cazul celor şase licitaţii corespunzătoare celor şase sectoare organizate de CGMB pentru atribuirea contractelor-cadru de asfaltare a străzilor)“, se arată în raport.
În cadrul analizei sectoriale, Consiliul Concurenţei a stabilit existenţa a cel puţin patru strategii de trucare a licitaţiilor de către companiile participante.
Ofertarea închisă este cea m