Peste 360.000 de elevi vor reveni astăzi în clase, odată cu începerea unui nou an şcolar. „Adevărul“ a discutat cu şefa de la Educaţie despre problemele, dar şi provocările managerilor instituţiilor de învăţământ.
Doamna ministru, de la 1 ianuarie şcolile au fost trecute la autogestiune. Mulţi manageri de instituţii de învăţământ se plâng că această reformă avantajează şcolile mari, iar cele mici riscă să dispară în timp. Aţi făcut o evaluare, e viabilă iniţiativa „Banii urmează elevul“? Este adevărat ceea ce spun dascălii?
Este adevărat că sistemul vechi de finanţare favoriza şcolile mici, subvenţionându-le din contul celor mari. Un elev dintr-o şcoală mică beneficia de o alocaţie de câteva ori mai mare decât unul dintr-o şcoală mare. Aceasta se întâmpla pentru că, indiferent de numărul de elevi, salariile profesorilor şi costurile de întreţinere sunt cam aceleaşi. În consecinţă, aveam, în cea mai mare parte, cheltuieli ineficiente şi rezultate slabe şi în şcolile mari, şi în şcolile mici. Acum avem un sistem echitabil de finanţare, orientat pe beneficiari. Şcolile cu mai mulţi beneficiari vor primi mai mulţi bani şi vor putea să investească în infrastructură, materiale didactice, instruirea profesorilor, alte lucruri care le vor spori performanţa. Chiar dacă suntem doar în primul an de implementare a noului mecanism de finanţare la scară naţională, am făcut o analiză şi vom veni foarte curând cu propuneri de ajustare a formulei de finanţare. Dar nu există nicio îndoială că principiul „Banii urmează elevul“ este unul corect: nu putem finanţa serviciile educaţionale făcând abstracţie de numărul de beneficiari. Această reformă stimulează folosirea mai eficientă a banilor publici şi acolo unde administraţia publică locală împreună cu managerii şcolari au dat dovadă de responsabilitate rezultatele nu au întârziat să apară. În raioane precum Călăraşi, Orhei,