Comerţul cu amănuntul - cel mai important indicator al consumului populaţiei - a scăzut în iunie an la an pentru a treia lună consecutiv, din cauza prăbuşirii vânzărilor de carburanţi, speranţele de revigorare a economiei rămânând astfel legate doar de exporturi.
Cifra de afaceri din comerţ a scăzut în iulie cu 0,7% - ca serie ajustată în fucţie de numărul de zile lucrătoare - faţă de aceeaşi lună din 2012, vânzările de carburanţi înregistrând cel mai mare declin - de 4,6%, potrivit datelor publicate de Institutul Naţional de Statistică. Comerţul cu produse alimentare a scăzut cu 1,5%, în timp ce doar categoria produselor nealimentare a înregistrat un plus de 1,4%.
Comerţul a înregistrat doar trei luni de creştere anul acesta, în ianuarie, februarie şi aprilie, avansul fiind cuprins între 1,2% şi 2,4%. Consumul care în perioada de boom a dus în spate toată economia românească acţionează acum ca o frână în contextul în care salariile rămân mici şi creşterile, acolo unde există, nu reuşesc să ţină pasul cu majorarea preţurilor.
„Vânzările de retail s-au îmbunătăţit uşor în luna iulie, dar în pofida acestei dinamici pe termen scurt sunt puţine şanse de catalizare a unei creşteri sustenabile în sectorul de retail în perioada următoare. Creditul de consum a avut o evoluţie foarte slabă în primul semestru şi este puţin probabil ca achiziţia de produse de folosinţă îndelungată să fie sprijinită de creditare. Mai mult, rata de creştere a salariilor continuă să fie depăşită de rata inflaţiei“, comentează Mihai Pătrulescu, senior economist al UniCredit Ţiriac. Scăderea a mai încetinit în iulie faţă de cele două luni anterioare, când afacerile din comerţul cu amănuntul s-au diminuat cu 3,2% şi respectiv 2,3%.
La nivel agregat, primele şapte luni au marcat o scădere a comerţului cu 0,3% faţă de intervalul ianuarie-iulie 2012, pe fondul creşterii şo