Un raport al Consiliului Concurenţei scoate la lumină pierderile suportate de stat în două mari proiecte desfăşurate pe raza judeţului, Autostrada Arad-Timişoara şi Centura Aradului. Din cauza supraevaluării lucrărilor, pentru cele două lucrări s-a plătit mai mult cu peste 100 de milioane de euro, în comparaţie cu standardul de cost al unei autostrăzi construite în zona de şes. Specialiştii susţin că pentru un kilometru de autostradă de la câmpie ar trebui să se scheltuie 4,71 milioane de euro. Or, kilometrul de autostradă între Arad şi Timişoara a costat 6,02 milioane de euro, deci cu 1,3 milioane mai mult, iar kilometrul de centură a fost plătit cu 9,56 milioane de euro, diferenţa faţă de standardul de cost fiind de 4,85 milioane. Făcând un calcul, rezultă că pentru cei 32,25 de kilometri de autostradă s-a plătit o sumă cu aproape 42 de milioane de euro mai mare decât ar fi fost normal, iar pentru cei 12,25 kilometri de centură diferenţa este de 59,41 milioane de euro. „În România, preţul mediu al unui kilometru de autostradă construit în zona de şes este de 23,34 milioane lei, iar cel al unui kilometru de autostradă construit în zona de deal este de 20,87 milioane lei, ambele peste nivelul standardelor de cost. Comparativ cu Bulgaria, preţul mediu al unui kilometru de autostradă construit în zonă de şes este de aproape trei ori mai mare”, se arată în raport.
Negociere directă…
De asemenea, Consiliul Concurenţei a constatat că există situaţii în care, prin semnarea de acte adiţionale, câştigătorul licitaţiei, care iniţial a oferit cel mai mic preţ, a negociat direct cu autoritatea contractantă o nouă valoare a lucrării. „Această valoare poate deveni mai mare decât cea a ofertelor depuse iniţial de concurenţii săi”, mai spun autorii raportului. Analiza realizată de Consiliul Concurenţei indică faptul că piaţa lucrărilor de construcţii de drumuri e