Sunt și ei pe scenă chiar dacă nu-i vedem. De multe ori în spatele acesteia, pregătind intrarea artiștilor, sau punând la punct ultimele detalii ale spectacolului. Indiferent că vorbim despre acordor , maestru de studii, de actorul păpușar, regizor de culise, recuziter, machior sau cabinieră, de organizatorul de spectacol, maestrul de lumini, peruchier, sculptorul sau pictorul de păpuși, oamenii din spatele cortinelor asigură, de cele mai multe ori, reușita unui spectacol.
“La spectacol e haos total. Îți dai seama cât de bună este piesa, în funcție de câtă gălăgie e” (pictorița de păpuși, Teatrul Țăndărică)
Despre meseriile din culisele spectacolelor nu prea se vorbește. Nici cursuri de calificare nu prea se fac în România. Și, totuși, ele continuă să fie practicate cu mare pasiune, de cei care s-au pomenit cu ele. Adesea, ucenici își găsesc printre cunoscuți, sau în familie. Iar atunci când nu-i găsesc, poartă povara responsabilității de a nu pleca cu taina meseriei. Este singurul regret pe care îl mărturisesc, acela că uneori nu au cui transmite meseria, altminteri nu ar da-o pe nici o alta. Chiar dacă nu sunt în lumina reflectoarelor și nu beneficiază de aceeași recunoaștere.
“Să povestesc (n.r. despre cum se acordează un pian) pot în două minute, de arătat, durează mai bine de o oră jumătate” (acordor de piane la Filarmonica din Târgu Mureș)
Pornind de la această realitate, asociația culturală Câte-n lună și-n mansardă a demarat de curând, cu sprijinul Administrației Fondului Cultural Național, proiectul “Meserii ascunse în culise de spectacol”, cu scopul de a promova meserii mai puțin cunoscute din culisele a cinci forme de arte ale spectacolului – teatru, film, teatru de păpuși, circ și filarmonică. Demersul principal al proiectului constă în conceperea și dezvoltarea unei platforme digitale care va fi utilizată ca instrument de e