* E toamnă şi e criză; toamnă de trei zile, criză de cinci ani. Din punct de vedere meteo nu ştim cum va fi toamna asta; din punct de vedere al protestelor e posibil să fie fierbinte, chiar opărită, că încă din prima zi de sezon a ieşit cu hăuleală, pe tema Roşia Montană (ce-i drept, anemică). Pe român mai puţin îl doare de aurul exploatat, că oricum nu pupă aşa ceva (unii ar fi bucuroşi să aibă măcar cianurile, că ar face rachiu din ele sau le-ar folosi să vopsească gardul ori să-şi otrăvească mătuşa, pentru moştenire), şi mai mult de scumpirile ce vor face prăpăd la iarnă. Ştim din experienţă că protestele trebuie pornite la început de septembrie; după aia vin manifestări care le afectează serios: Ziua Recoltei, Sărbătoarea Toamnei, Festivalul Vinului şi alte evenimente pe bază de grătare şi butoaie pline. E greu să ieşi în stradă, la scandat lozinci, în timp ce peste tot miroase a grătare şi se aud pahare ciocnindu-se.
* Repetăm, a venit toamna - chit că, între noi fie vorba, a rămas mai mult numele din ea, avem doar două anotimpuri mari şi late. Şi alţii repetă că toamna a venit: unii, chiar pe micul ecran. Am auzit recent textul unei reclame la produse "pentru curăţenia de toamnă" şi parcă am simţit, plutind prin aer, mirosul evoluţiei: aşadar, românii au adăugat încă o tură de curăţenie, nu mai spală doar înainte de Paşte şi de Crăciun, cum au învăţat din familie. Dacă peste încă nişte decenii va veni şi o curăţenie de vară, va fi ca trecerea de la chiloţii pe care scrie 2012, 2013, 2014 etc. la cei cu anotimpurile. Totuşi, dacă ar îndrăzni vreo firmă să propună produse "pentru curăţenia zilnică", s-ar alege cu geamurile sparte taman când vine frigul...
* Că tot veni vorba despre reclame: de o bună bucată de vreme ni se tot spune să respectăm "alegerea meşterilor" etc. Oare cum vine asta? Păi, dacă avem nevoie de făcut ceva în gospodărie, preferă