S-au scumpit biletele de tren cu până la 10% de la 1 septembrie. O călătorie Craiova - Bucureşti, cu Inter Regio (care nu sunt altceva decât personalele de altădată cu denumiri îmbunătăţite), la clasa a II-a costa înainte de scumpire 58 de lei, iar acum preţul biletului este 62 de lei. La clasa I, costul biletului CFR se amplifică de la 77 de lei la peste 80 de lei în prezent. Dar ce primeşte călătorul de aceşti bani?!
Săptămâna trecută am urcat în IR 1590 de la Craiova către Bucureşti. Vagonul era curat şi chiar cu aer condiţionat, la clasa I. Totul promitea o călătorie în condiţii decente pe căile ferate din România. Două familii cu copii care călătoreau în Canada discutau despre condiţiile de acolo comparativ cu cele de aici. Tinerii stabiliţi în Canada discutau, printre altele, şi despre cât s-au schimbat lucrurile în bine în România de când nu mai veniseră ei pe meleaguri olteneşti. Controlorul trece prin compartimente. La nici zece minute vine şi supracontrolul, de data aceasta un echipaj în toată regula, format din trei persoane, mai verifică o dată legitimaţiile de călătorie, abonamentele etc.
Trenul groazei, cablurile de cupru şi comunicarea
De la Videle încolo a început coşmarul. Trenul a încetinit la 18-20 de kilometri pe oră, iar în halta Drăgăneşti s-a oprit. Pe partea stângă staţiona Săgeata Albastră şi mulţi călători erau coborâţi din vagoane, printre mărăcini. Ceva era în neregulă! Şi stăm, şi stăm, şi aşteptăm, dar trenurile nu se pun în mişcare. Prin geamuri se observau cei din Săgeata Albastră care îşi făceau vânt cu evantaie, cu hârtii şi chiar cu batice. Alimentarea cu energie era oprită.
A trecut ceva vreme până când am aflat de ce două trenuri staţionează atât de mult aproape în câmp deschis. Ştirea circula din gură în gură: se furaseră cablurile de cupru care alimentau reţeaua, astfel că trenurile nu mai