Aşa cum se prezintă evenimentele, este foarte posibil ca privatizarea CFR Marfă să eşueze şi să constituie doar o modalitate de a da impresia forurilor europene că guvernanţii îşi fac treaba. Gruia Stoica, după toate probabilităţile, nu va avea nimic de pierdut şi nu va plăti nicio penalizare. Politicienii USL au reuşit performanţa de a nu îşi asuma nicio răspundere.
Următorul pas pe care ar trebui să îl facă Gruia Stoica, patronul Grup Feroviar Român, compania care s-a angajat să cumpere CFR Marfă, este să notifice Consiliul Concurenţei în legătură cu tranzacţia.
Cu un pachet de 51% din CFR Marfă, Grup Feroviar Român (GFR) ajunge să controleze circa 70 – 80% din piaţă, ceea ce îi conferă o poziţie dominantă, cu care s-ar putea ca forul din domeniul concurenţei să nu fie de acord. Stoica declara însă în trecut pentru EVZ că se pot stabili reguli pentru GFR, aşa încât grupul să nu stânjenească prezenţa altor concurenţi.
Posibilitate de scăpare, strecurată în lege
Dacă însă Consilul Concurenţei nu îşi dă avizul cu privire la tranzacţie, atunci vânzarea se suspendă, fără ca Gruia Stoica să suporte vreun prejudiciu, deoarece blocarea nu s-a produs din vina lui.
Mai mult, dacă până la începutul lunii octombrie, Concurenţa nu apucă să îşi dea avizul asupra tranzacţiei, aceasta se va suspenda de asemenea. Motivul?
În urmă cu circa două săptămâni, Guvernul a emis o hotărâre pentru aprobarea contractului de privatizare, care prevede că tranzacţia se anulează dacă până la jumătatea lunii octombrie nu se încheie şi contractul de vânzare de acţiuni. Până atunci mai este o lună şi o săptămână, iar Consiliul Concurenţei, care nu a fost notificat încă, are la dispoziţie cinci luni pentru a da un aviz. Prin urmare, dacă forul nu oferă cât mai repede un vot de trecere tranzacţiei, aceasta se va anula de la sine.
Ramona Mănescu nu a semnat con