În aceste zile, în contextul discuţiilor despre riscurile unei intervenţii militare în Siria, fie ea şi numai aeriană, vocile care dau o interpretare confesională conflictului sirian s-au auzit din nou cu putere.
În condiţiile în care posibilitatea intervenţiei militare în Siria pare încă o opţiune serioasă (deşi unele ţări occidentale, în ultimele zile, nu mai par atât de entuziasmate de idee), întrebările care se formulează acum în spaţiul public ţin mai degrabă de urmările unei astfel de operaţiuni. Deşi a fost descrisă ca o acţiune precisă, fără implicare terestră, menită doar să dezafecteze militar capacitatea de reacţie a regimului Assad, această operaţiune sprijină opoziţia siriană în efortul său, inclusiv militar, de a răsturna regimul. Una dintre consecinţele despre care discută comentatorii arabi în cazul unei tranşări a conflictului în favoarea opoziţiei se referă la posibila, chiar iminenta, degradare a statutului minorităţilor, odată cu dispariţia regimului reprezentat de Bashar al-Assad, el însuşi membru al unei minorităţi confesionale, cea alauită, care nu înseamnă decât zece procente din populaţia statului sirian.
Revoluţia sunnită siriană
S-a dezbătut îndelung latura confesională a revoluţiei siriene, numită deseori „revoluţia sunnită siriană“, cu referire la faptul că majoritatea contestatarilor actualului regim vin din rândurile majorităţii populaţiei, de orientare sunnită (aproximativ 75% din populaţie). A fost, de asemenea, accentuată această dimensiune confesională care ar particulariza situaţia revoltei siriene în ansamblul celorlalte ţări arabe care au cunoscut fenomene similare (spre deosebire, de pildă, de revoluţia egipteană care, cel puţin în etapa 25 ianuarie 2011, a fost lipsită în întregime de discursul şi lozincile cu încărcătură confesională; evoluţiile ulterioare ale eve