Deşi ar fi trebuit să aplice o cotă de TVA de 9% la pâine, proprietarii magazinelor de la colţ au ales să îşi rotunjească profiturile. Sursa: VLAD STĂNESCU
Decizia Guvernului de a reduce TVA la pâine şi pe întreg lanţul de producţie, inclusiv la specialităţile din panificaţie fără umplutură, ar fi trebuit să însemne pentru consumatorii finali reducerea preţurilor cu 15%, de duminică. Însă, aşa cum ne-au obişnuit deja, comercianţii preferă să îşi sporească profiturile pe seama clienţilor, cărora le servesc explicaţii penibile la întrebarea de ce nu e pâinea mai ieftină.
EVZ a verificat preţurile din mai multe magazine care comercializează pâine, înainte şi după intrarea în vigoare a măsurii de reducere a TVA la 9% de la 24%. Una dintre explicaţiile primite de la o vânzătoare de reporterii EVZ la întrebarea privind preţul neschimbat al pâinii a fost de-a dreptul uluitoare: preţul nu s-a modificat deoarece "patronul a scos TVA-ul încă din mai, preţul e cât zice la televizor". În realitate, o franzelă cumpărată din acest magazin costă tot un leu, preţ pe care îl are de la începutul anului. Un alt comerciant a motivat îngheţarea preţului prin faptul că "brutăria foloseşte făină cumpărată cu TVA de 24%, deci şi eu vând pâinea cu cât mi-o dau ei".
Numai că aceia care nu au operat reducerea de taxă pe valoare adăugată s-ar putea să aibă surprize: autorităţile au demarat controale, iar brutarii fac deja lista neagră a comercianţilor care nu au scăzut preţurile, potrivit Rompan. Ca să fie siguri că nu plătesc bani care să umfle veniturile acestor companii, care încearcă astfel să îşi maximizeze profiturile, consumatorii trebuie să ceară bonul fiscal.
Strategii de marketing
Spre comparaţie, marile companii din morărit şi panificaţie şi unele lanţuri de retail au semnalat deja reducerea preţurilor. De exemplu, Carrefour