In acest climat economic ostil, piata asigurarilor a resimtit scaderea puterii de cumparare a consumatorilor de produse financiare, ca urmare a reducerii veniturilor acestora, dar si a cresterii ratei somajului. Industria asigurarilor, conectata direct la evolutia principalelor ramuri economice, este dependenta de consum, care inregistrat o scadere semnificativa incepand cu anul 2009. Pe fondul acestei evolutii, piata asigurarilor a intrat pe un trend usor descendent al volumului de prime brute subscrise, comparativ cu anii anteriori, cand s-au inregistrat cresteri cuprinse intre 25% - 30%.
Aceasta evolutie reprezinta efectul dependentei pietei de asigurari din Romania de segmetul asigurarilor auto, in contextul in care reprezentau 62,81% din totalul primelor brute subscrise aferente categoriei de asigurari generale, in anul 2012, si 65,11% la sfarsitul anului 2011.
Ca urmare, subscrierile pe Clasa III - Asigurari de mijloace de transport terestru, altele decat cele feroviare, si Clasa X - Asigurari de raspundere civila pentru autovehicule au fost influentate puternic incepand cu 2009, de contractia pietei de leasing si de mentinerea unei cereri foarte scazute pentru creditele auto din segmentul bancar (vezi grafic). Pe Clasa X, cea a asigurarilor de raspundere civila pentru autovehicule, un alt factor de influenta asupra scaderii volumului de prime brute subscrise a fost continuarea tendintei de scadere a tarifelor practicate de societatile de asigurari.
Cand vad un pret de 100 de euro la RCA nu-mi pot imagina cum poate acea companie sa aiba o rata combinata mai mica de 100%
Principala problema a pietei de asigurari RCA din Romania, comparativ cu pietele din regiune, este reprezentata de pretul nesustenabil al politelor, cauzat de concurenta nebuna pe fondul subscrierii pentru cash-flow a unor companii de asigurare, a declarat Artur Borowins