Patru producători de maşini de volum, printre care Fiat şi Peugeot-Citroën, vor înregistra în Europa o reducere de circa 5 miliarde euro a vânzărilor anul acesta, în contextul în care cererea este la cel mai scăzut nivel al ultimilor 20 de ani, potrivit unui raport al agenţiei de rating Moody’s, citat de Wall Street Journal.
Acesta ar fi al doilea an în care aceiaşi patru producători auto, Ford Motor şi General Motors fiind ceilalţi doi, suferă astfel de pierderi la nivel operaţional.
Anul 2013 va fi al şaselea an consecutiv de scădere a cererii în Europa de Vest, cu o reducere de 5% a volumului de vânzări, de până la 12,48 milioane de unităţi. Situaţia îi pune în dificultate pe producătorii de maşini de volum, care trebuie să-şi acopere costurile suportate din cauza capacităţii excesive de producţie şi în acelaşi timp să gestioneze un război al preţurilor, în care ţinta sunt puţinii clienţi care mai frecventează showroom-urile.
Raportul Moody’s notează că Fiat şi Renault nu vor mai putea să se bazeze, ca în trecut, pe pieţe emergente precum Brazilia sau Rusia pentru a-şi acoperi pierderile de pe continentul natal, deoarece cererea se restrânge şi în aceste ţări. Primul semn de creştere pe piaţa europeană ar veni în 2014, cu o majorare de 3% a volumului vândut, potrivit raportului, însă revenirea va fi mai slabă pe fondul crizei datoriilor, mai ales în ţări ca Spania sau Italia. Iniţial, Moody’s estima pentru acest an un avans al vânzărilor de 5%, în termeni volumetrici. Moody’s a acordat calificativele Ba3 pentru Fiat şi B1 pentru Peugeot-Citroën, „notele“ însemnând că investiţiile în cele două companii au caracter speculativ şi un grad mare de risc.
Alt studiu, publicat în august de compania de audit şi consultanţă PricewaterhouseCoopers (PwC) şi citat de France 24, estimează că piaţa auto globală se va extinde în următorii an