După 16 ani, avem o cale ferată cu ecartament îngust. Sursa: GAZETA DE SUD
La Giurgiuleşti, a fost dat în exploatare primul tronson de cale ferată cu ecartament european din Republica Moldova. Acesta va asigura conexiunea pe calea ferată a Portului Internaţional Giurgiuleşti şi comunitatea europeană, la frontiera cu România.
Primul tren care a traversat frontiera Republicii Moldova cu România pe ecartament european a venit din Galaţi, ieri, la ora 12.00, fiind întâmpinat în gara Giurgiuleşti de către oficiali din ambele ţări. Acesta a făcut câteva manevre şi s-a întors de unde a venit pe linia îngustă de tip european. Segmentul va fi practicabil în realitate peste două luni, iar între timp se vor face unele ajustări. Căile ferate din Basarabia, după 1944, au fost reconstruite după modelul rusesc, cu ecartament de 1.524 mm, mai larg decât cel european, de 1.435 mm.
Ieri, a fost repusă în exploatare, după reconstrucţie, şi linia de cale ferată Giurgiuleşti-Cahul, după ce în iunie 2012 circulaţia pe acest tronson a fost sistată din cauza avarierii pe unele porţiuni. Ministrul Transporturilor, Vasile Botnari, a anunţat, în context, că până la finele anului CFM intenţionează să lanseze cursa de tren pentru pasageri Giurgiuleşti- Galaţi, cu frecvenţă zilnică, iar la anul viitor urmează să fie instituită ruta de pasageri Cahul- Giurgiuleşti-Galaţi, aşteptată de către locuitorii din regiune. Acesta însă se va deplasa pe calea ferată largă, de tip sovietic. De asemenea, autorităţile îşi propun să dezvolte şi ramura de transport a mărfurilor pe aceste curse. Aceasta va fi o platformă de transbordare a mărfurilor lichide în vrac atât de pe ecartament european, cât şi de pe cel rusesc. Dacă, până în prezent, mărfurile erau transportate pe căile auto, după darea în exploatare a noii linii cu ecartament european, mărfurile aduse în port cu navele maritime vor pute