Investiţiile străine directe (ISD), fluxurile de bani care ar fi trebuit să stimuleze creşterea economică, s-au prăbuşit în ultimii ani, iar guvernul nu a reuşit să realizeze o strategie şi să „refacă“ o structură care să primească străinii şi să le vândă „povestea România“.
Într-un context internaţional în care concurenţa între ţări pentru investiţiile străine devine foarte dură, elaborarea unei strategii pentru promovarea României în lume şi înfiinţarea unei instituţii dedicate se lasă aşteptate. Iar România pierde investitori care ar putea ajuta economia locală.
Începând cu anul 2002, în România a funcţionat Agenţia Română pentru Investiţii Străine (ARIS), însă în 2009 a fost defiinţată.
Investiţiile străine au fost lăsate de izbelişte, apropiindu-se în ultimii ani de nivelurile de la începutul anilor 2000, atunci când România era departe de Uniunea Europeană. „Concurenţa între ţări pentru atragerea investiţiilor străine este foarte puternică. Toate ţările – şi cele emergente, şi cele dezvoltate – încearcă să aducă investitori străini, să le ofere anumite facilităţi, pentru a-i atrage. În această concurenţă, cred că România nu s-a dezmeticit încă. Există factori fundamentali care fac atractivă o ţară. Există clasamente internaţionale ale competitivităţii“, spune analistul economic Aurelian Dochia.
El consideră că pentru România cel mai important este să se constituie o echipă care să analizeze unde suntem, unde am rămas în urmă, ce priorităţi să avem pentru îmbunătăţirea performanţei, competitivităţii. Iar în ultimă instanţă devine importantă munca de promovare. „Trebuie să avem o strategie pe termen mediu şi lung de modernizare a economiei româneşti. În această strategie trebuie să fie integrată o strategie de atragere a investiţiilor străine. Guvernul ar trebui să vină cu iniţiativa. Dar nicăieri în lume nu există un singur