O berlină electrică de familie, la un preţ rezonabil, poate străbate distanţa dintre București și Iași fără a-şi reîncărca bateria. Deocamdată e doar un exercițiu de imaginație, însă poate nu pentru multă vreme. Oamenii de ştiinţă de la centrul GE Global Research şi de la Laboratorul Naţional Lawrence Berkeley din SUA dezvoltă un nou tip de baterie „cu fluxuri” pe bază de apă pentru vehicule electrice, astfel încât acestea să poate parcurge şi chiar depăşi această distanţă.
Grigorii Soloveichik, liderul proiectului de la GE Global Research şi directorul Centrului de cercetare în domeniul energiei, condus de GE şi finanţat de Departamentul de Energie, este de părere că bateriile ar putea fi cu 75% mai ieftine decât bateriile auto disponibile în prezent pe piaţă şi ar putea mări distanţa parcursă de vehiculele electrice actuale.
„Departamentul de Energie vrea o baterie care să permită maşinii să parcurgă o distanţă de 386 de km,” spune Grigorii Soloveichik. „Noi credem că putem depăşi acest obiectiv.”
Inginerii GE arată că, spre deosebire de bateriile litiu-ion şi de alte sisteme de baterii, noua tehnologie va folosi soluţii apoase de substanţe chimice anorganice capabile să asigure o densitate mare a energiei prin transportarea mai multor electroni în acelaşi timp.
Sistemul a fost denumit baterie „cu fluxuri” deoarece descărcarea şi reîncărcarea au loc în celule electrochimice amplasate separat de rezervoarele de stocare a energiei, fiind astfel mai sigure. „Ne imaginăm o astfel de baterie cu fluxuri care să aibă aplicaţii atât în transport, cât şi în stocarea energiei pe scară largă,” a declarat Soloveichik. „Pe scurt, pentru vehicule electrice, tehnologia aduce schimbări radicale.”
Studiul face parte din programul ARPA-E RANGE al Departamentului american de Energie, care îşi propune să dezvolte tehnologii revoluţionare de stocar