Orchestra Română de Tineret, condusă de dirijorul Lawrence Foster, va interpreta, duminică, la Sala Mare a Palatului, lucrări de Brahms şi Ravel
Dan Dediu.Frenesia. Lucrarea lui Dan Dediu (câştigătoarea concursului de compoziţie „România, o rapsodie europeană“) reprezintă o metaforă muzicală a spiritului românesc. Strălucirea orchestrală, vivacitatea şi vigoarea inspiraţiei de sorginte folclorică se combină cu spontaneitatea şi verva ideilor muzicale folosite într-un mod asociativ inedit. „Mizând pe caracterul scânteietor al muzicii, deopotrivă accesibil specialiştilor şi nespecialiştilor, am adunat laolaltă diverse melodii tradiţionale româneşti (din folclor şi din tradiţia bisericească bizantină), pe care le „aduc la zi“ (up-to-date) cu ajutorul unei tehnici de compoziţie şi orchestraţie contemporane.“
Topite într-o concepţie unitară, temele acestei lucrări simfonice (o horă moldovenească preluată din repertoriul Fanfarei Zece Prăjini, două colinde transilvane, un joc muntenesc şi unul dobrogean) se transfigurează, devenind purtătoarele unui spirit hotărât, plin de viaţă şi forţă.
BRAHMS, LA MATURITATE
Johannes Brahms.Dublul concert în la minor pentru vioară, violoncel şi orchestră op. 102 reprezintă rezultatul experienţelor simfonice deja acumulate de compozitor, dar şi al relaţiilor sale cu interpreţii cu care a colaborat, violonistul Joseph Joachim şi violoncelistul Robert Hausmann, realizatorii primei audiţii de la Köln (17 octombrie l887).
Allegro, prima mişcare, oferă expunerii tematice o importanţă aparte, deoarece după intrarea orchestrei, cei doi solişti, mai întâi violoncelul, apoi vioara, îşi revendică dreptul la o proprie prezentare, reunindu-se de-abia după acest protocol şi cu ansamblul simfonic. Urmează, pe terenul dezvoltării, o „conversaţie“ între solişti, susţinută până la reluarea integrală a elementelor temat