Oficial, de câteva zile, TVA la pâine este mai mică cu 15%, iar asta ar trebui să se vadă concret în preţurile afişate de vânzători. În Bucureşti putem găsi pâine fie la preţul vechi, fie la cel nou, scăzut, în funcţie de cine vinde pâinea. Şi cel puţin deocamdată evazioniştii nu au făcut nici o mişcare.
Marii retaileri au reacţionat imediat şi au scăzut preţul la raft: de exemplu, retailerul francez Carrefour a lansat chiar o campanie promoţională la pâine şi făină. De la 1 septembrie şi până pe 31 decembrie, magazinele Carrefour vor aplica la aceste produse o TVA în valoare de 4%. "Costul pâinii este un subiect sensibil deoarece acesta ne afectează pe fiecare dintre noi, zilnic. La Carrefour am hotărât să salutăm decizia reducerii TVA-ului la pâine şi făină prin tăierea suplimentară a încă 5% din noul preţ, cu TVA de 9%, clienţii noştri plătind echivalentul a 4% TVA", se arată într-un comunicat al companiei. În România, Grupul Carrefour are 126 magazine.
Carrefour nu este însă singurul retailer care a decis să reducă din preţul produselor de panificaţie de la 1 septembrie. Este şi cazul Auchan, care a tăiat preţurile cu 15% la întregul sortiment de pâine, specialităţi de panificaţie şi făină. La fel şi Profi – însă s-a ajuns la situaţii de-a dreptul caraghioase. O pâine poate costa 0,95 lei, 1,22 sau 1,01 lei, pentru că TVA a fost scăzut fără o rotunjire a preţului final de raft. Asta în ceea ce priveşte marii retaileri, care oricum nu erau în vizorul Guvernului atunci când s-a decis micşorarea TVA la pâine. Micii brutari, care au câteva mici magazine sau distribuie pâinea chioşcurilor de cartier, presupuşii evazionişti, merg însă înainte cu preţurile vechi. "La noi nu s-a modificat preţul pâinii", spune vânzătoarea unui magazin din cartierul bucureştean Pajura, magazin deţinut de o familie de turci. De altfel, la acel magazin nu prea ai şanse să pri