Ansamblul „Traiect“, dirijat de Sorin Lerescu, cu soliştii Pierre-Yves Artaud şi Cornelia Petroiu, va avea în program lucrări de Tiberiu Olah, Ede Terényi, Anatol Vieru şi Elena Apostol
Articol realizat de Michaela Roşu
„Traiect“, „Ars Nova“, „Hyperion“, „Archaeus“, corul „Madrigal“, cvartetul „Voces“. Oare s-ar fi putut „scrie“ istoria muzicii româneşti (şi nu numai) a ultimelor decenii fără ele? Când a fondat Ansamblul „Traiect“, în 1982, compozitorul Sorin Lerescu s-a gândit la stimularea creaţiei noi, dar şi la formarea în acest sens a interpreţilor. Şi a reuşit: împreună cu formaţia sa, cu autoritate şi dăruire, a pus în circuit nenumărate prime audiţii, româneşti sau străine, a atras solişti de faimă din lumea largă.
De această dată suntem în compania flautistului francez Pierre-Yves Artaud, vechi prieten (ca şi saxofonistul Daniel Kientzy sau Barrie Webb-trombon) al muzicii contemporane româneşti.
Tiberiu Olah. Programul se deschide cu Invocaţiile lui Tiberiu Olah, creaţie a anilor ’70. O adevărată „simfonie“ a culorilor instrumentale, s-a spus. Lucrul cu sunetul. Fascinaţia infinitelor sugestii expresive ale fiecărui instrument.
De data aceasta, compozitorul se lasă furat de frumuseţea timbrelor pure (se pot auzi un fluier şi o muzicuţă), evocatoare de motive folclorice arhaice, pe care le evidenţiază prin procedee improvizatorice, în construcţii armonice modale. Dar să revenim la culoare. Tiberiu Olah „aplică” elementelor timbrale principiile de dezvoltare clasice, obţinând şi în acest mod unul dintre posibilele răspunsuri în investigarea universului sunetelor naturale.
Ede Terényi.Traiectorie albă (1993) a fost dedicată de compozitorul clujean Ede Terényi ansamblului „Traiect“. Compozitorul „organizează“ cele 21 de module, pe care se clădeşte lucrarea, în trei părţi. Partea I conţine 9 module