Însemne şi crestături este al patrulea exerciţiu, după Cusături / ţesături, Dantele şi broderii, Oale şi ulcele, cu care încheiem o primă serie de experimente vizuale, care încearcă să construiască un dialog, o sumă de relaţii, de alăturare, de complementaritate, de împrietenire între obiectul de patrimoniu din colecţiile muzeului, obiectul de colecţie privată şi obiectul anonim şi umil – obiectul de acasă, investit cu valoare autobiografică şi demn de a fi muzeificat.
Ca şi la celelalte exerciţii, tehnica cu care construim povestea este aceea a arheologiei subiective, o reinterpretare vizuală asupra obiectului tradiţional şi a însemnului cu care acesta este încărcat de sens. Funcţiei obiectului i se alătură o reinterpretare estetică, recompunând fragmentar, într-un context contemporan, un instrumentar care glisează de la utilitatea obiectului la sistemul decorativ care îl înfrumuseţează, dându-i valoare artistică şi estetică.
Integrăm semnele şi simbolurile pre-creştine preluate de motivele decorative uzuale ale lumii ţărăneşti într-o privire compusă, alcătuind vizual un mic inventar de imagine, mai apropiat de forma unui eseu vizual, care propune o plimbare narativă prin arta meşteşugului ţărănesc.
Mic instrumentar:
Căuce / doniţe / tipare de caş / răbojuri / maiuri / furci / sărăriţe / lăzi de zestre / bâte / chiupuri gravate / cuţite cu teci / stâlpi de casă / troiţe / fragmente de arhitectură ţărănească.
Raporturi urmărite
… serialitate… tipologie… proporţii şi raporturi… utilitate… estetica semnului şi a ornamentului obiect martor… obiect podoabă… obiect recipient… forma perfectă şi subjugarea ochiului – monumentalitatea şi simplitatea formei... amprentă… însemn... scriitură densă… poem... materie însemnată... cicatricile timpului... crestături pe trupul obiectului...
Expoziţia va putea fi vizitată până pe 11 oct