STUDIU DE CAZ. “Presa română, plină de minciună”, s-a strigat la mitingul anti Roșia Montană de ieri. Aveau motive manifestanții să fie supărați pe presă, beneficiara reclamelor RMGC?
Fără a avea pretenția că exemplul care urmează a stat la baza sloganului de mai sus, Paginademedia.ro vă oferă, în continuare, o analiză a modului în care un ziar a reflectat proiectul minier. O mostră din scriitură pe subiectul RMGC din presa scrisă.
Paginademedia.ro vă prezintă un studiu de caz pe Campania “Dosarul Aurului – Opinii Pro și Contra”, o serie de articole în care argumentele Contra, “diluate”, sunt acoperite, atât cantitativ, dar și prin formulări sau prin îngroșarea caracterelor, de argumentele pentru dezvoltarea proiectului de la Roșia Montană.
Dacă titlurile sunt spre neutru în unele zile, subtitlurile sunt mai mult decât sugestive.
Dezbaterea EVZ a început miercuri, 4 septembrie. Luni, 2 septembrie, ziarul publică pe toată pagina a doua sondajul Sociopol conform căruia “Românii, de acord cu Roșia Montană”.
Roșia Montană – interese economice pentru România, titrează primul episod al dezbaterii. Subtitlul: “Vă prezentăm o radiografie a beneficiilor pe care exploatarea minieră din Apuseni le-ar putea aduce: câștiguri la buget, investiții, locuri de muncă și dezvoltarea turismului (bolduit și în ziar)”
Materialul menționează în text, că “beneficiile economice sunt trecute negru pe alb, în proiectul de lege”. Primul episod este structurat pe aproape două pagini, în casete cu titluri sugestive: “Cât câștigă statul”, “198 de milioane de euro pentru infrastructură”, “Locuri de muncă”, “Punerea în valoare a potențialului turistic”, “Statul nu are bani să facă singur minerit”.
Într-un sfert de pagină, un scurt articol vorbește despre “Proteste pentru Roșia Montană în mai multe orașe”.
Titlul este moderat: Roșia Montană – păreri