Ce îi face pe oameni celebri? Expertul în resurse umane Mark Borkowski are o formulă “magică”, pe care a găsit-o după ce studiat vedetele şi a comparat perioadele lor de glorie.
Printre subiecţii pentru formula lui se numără Kevin Spacey, Halle Berry, Paris Hilton, Nicole Kidman, Richard Branson, Mel Gibson, Lindsay Lohan, Tom Cruise, Angelina Jolie, Brad Pitt, sau George Michael, după cum nota The Guardian. Studiul a inclus şi câteva branduri celebre, între care Red Bull, Stella Artois, Heineken, American Express şi Adidas.
Pe val
Fiecare brand a fost măsurat după apariţiile în format tipărit, din 2000 încoace. Concluzia a fost că declinul celebritatii unei vedete urmează o tendinţă previzibilă, dar ea poate fi continuată la infinit cu ajutorul unui agent de publicitate priceput. Ideea de bază e simplă: pentru a rămâne pe val, e nevoie să plăteşti oamenii potriviti, care să vină de fiecare dată cu ceva nou. În plus, fără intervenţia publicităţii, locul celebrităţii e luat treptat de obscuritate. Repetarea poveştilor de succes poate prelungi însă perioada de celebritate.
Pe scurt, formula celebrităţii, concepută de expert, este următoarea: F(T) = B+P(1/10T+1/2T2).
La apogeu
F este nivelul de celebritate, T este timpul, măsurat în intervale de trei luni. Prin urmare T=1 este timpul după 3 luni, T=2 este după 6 luni. Celebritatea este la apogeu când T=0. B este nivelul de bază al celebrităţii identificat şi cuantificat prin media nivelului de celebritate în anul dinaintea apogeului. Pentru George Clooney de exemplu, B poate fi o cifră mare, dar pentru un necunoscut, ca de pilda, un concurent la Big Brother, B este zero. P este creşterea celebrităţii peste nivelul de bază, care stabileşte dacă subiectul s-a impus în conştiinţa opiniei publice. Formula se potriveşte în mod remarcabil cu datele, iar teoria se aplică exact pe o perioadă