Dirijorul Lawrence Foster a explicat, sâmbătă-seară, într-o conferinţă organizată de Institutul Aspen România, cât de important este pentru un muzician să înţeleagă contextul social şi filosofic în care a fost creată o lucrare muzicală.
Lawrence Foster a participat în adolescenţă la seminarele Institutului Aspen din SUA şi cu ajutorul lor a cunoscut muzica prin prisma filosofiei, literaturii, istoricii şi politicii. „Nu poţi să fii orbit de muzică, să nu vezi decât asta, la fel cum nu poţi să-l înţelegi pe Beethoven dacă nu l-ai citit pe Goethe, nici pe Chopin dacă nu cunoşti opera lui Baudelaire. Cei care studiază la operă «Otello» de Verdi trebuie neapărat să-l studieze şi pe «Othello» al lui Shakespeare“, a exemplificat dirijorul, continuând cu Şostakovici, ale cărui creaţii muzicale sunt strâns legate de istoricul Uniunii Sovietice.
Deşi trăieşte în Statele Unite ale Americii, Lawrence Foster, născut din părinţi români şi căsătorit cu arădeanca Angela Suciu, cunoaşte foarte bine istoria şi cultura românească şi îi priveşte cu admiraţie pe tinerii români. A avut ocazia să-i vadă evoluând pe cei care formează Orchestra Română de Tineret, la pupitrul căreia s-a aflat duminică-seară, într-un concert cu lucrări de Dan Dediu, Brahms şi Ravel. „Nu numai că au o tehnică excelentă, dar artiştii din Orchestra Română de Tineret înţeleg şi simt foarte bine muzica. Există o cultură foarte bogată şi profundă în România, care trebuie promovată, ajutată“, a punctat Foster, care a fost directorul artistic al Festivalului „Enescu“ în anul 1998.
„Trebuie să părăseşti ţara ca să creezi un impact“
„Viitorul vieţii artistice din România stă în copiii cu care lucrez acum (n.r. - Orchestra Română de Tineret)“, a adăugat dirijorul american, „pentru că au o atitudine minunată faţă de muncă, sunt extraordinari şi asta se întâmp