Un cunoscut cvartet clujean cu vizibilă carieră internaţională încă din 2009, când obţinea valoroase premii la Lugano şi Hamburg, „Arcadia“ survolează teritoriile sonore ale prezentului prin tălmăciri capabile să redea veritabile modele contemporane şi să definească o anume concepţie asupra genului cameral. O atitudine estetică bine conturată, despre care a încercat să ne vorbească liderul formaţiei, Răsvan Dumitru (29 de ani).
Interviu realizat de Mirela Stoenescu-Tollea
Programul cvartetului „Arcadia“ din festival: revelatoare contraste din cel de-al doilea cvartet semnat Adrian Pop, Mătasea şi Metalul; ineditul efectelor şi evenimentelor sonore din Cvartetul nr. 7 de Anatol Vieru, inspiratul cvartet Transfigurare de Dan Variu, partea a treia a Cvartetului nr. 2 de Martin Torp, sugestiv intitulată Cantico delle Creature, după un poem de Sf. Francisc din Assisi, şi imprevizibilul complexelor sintagme care alcătuiesc dificilul Cvartet nr. 4, Ludus modalis de Sabin Păutza.
Care au fost opţiunile repertoriale şi cum sunt argumentate?
Noi am fost contactaţi să susţinem în festivalul „George Enescu“ un concert care să cuprindă lucrări din secolul al XX-lea. Ne aşteptam să fie doar autori români, dar ni s-a propus şi o partitură semnată de un apreciat muzician german, Martin Torp (Cantico delle creature). Celelalte piese aparţin mai ales compozitorilor clujeni, Adrian Pop (Mătasea şi Metalul) şi Dan Variu (Transfigurare).
Două nume reprezentând două generaţii diferite…
Da, într-adevăr. Cât despre Dan Variu, tânărul compozitor ne-a scris respectivul cvartet special pentru acest eveniment, celelalte lucrări abordate de noi în Festivalul „G. Enescu” fiind creaţii de Anatol Vieru (Cvartetul nr. 7) şi Sabin Păutza (Cvartetul nr. 4 Ludus Modalis).
Cum ar putea fi descrisă succint o zi