Formaţia clujeană „Arcadia“ a cântat vineri la amiază la Conservator. Cvartetul a reuşit să cucerească importante premii în ţară şi străinătate, impunându-se pe plan internaţional.
Articol realizat de Corina Bura
Atunci când au pornit pe calea anevoioasă a unui exerciţiu în echipă, cum presupune alcătuirea şi menţinerea à la longue a unei formaţii de acest tip pe scenele de concert, muzicienii Anna Török – vioara I-a, Răsvan Dumitru – vioara a II-a, Traian Boală – violă şi Zsolt Török – violoncel au simţit că au maturitatea şi experienţa de a trăi o viaţă în cvartet. Se pare că au avut înţelepciunea de a accepta anevoiosul drum spre perfecţionare încununat de succes şi, iată, acum participă la acest grandios festival cu un program foarte interesant. Au ales lucrări valoroase, mai reduse ca întindere, tocmai pentru a cuprinde cât mai mult din spectrul componisticii contemporane româneşti şi nu numai.
Inspiraţi de poemele lui Pablo Neruda
Concertul de la UNMB, de vineri, de la ora 13.00 a prezentat mai întâi Mătasea şi Metalul – Torso pentru cvartet de coarde, lucrare scrisă de compozitorul Adrian Pop în 2011. Autorul mărturiseşte că a reluat teme inspirate de textul câtorva poeme de dragoste scrise de Pablo Neruda. Având drept matrice un ciclu de cinci lieduri concepute mai de mult, A. Pop realizează sonor imaginea unui trunchi sculptural, marmorean, aparţinând parcă epocii elenistice (din punct de vedere muzical, alcătuit cu multă economie de mijloace dar rafinat ipostaziate) ale cărui linii se topesc unele în altele, evidenţiind forţa – asimilată de către autor metalului – şi, în acelaşi timp graţia, liniilor corpului omenesc sugerată prin mătase. Plasticitatea travaliului muzical sugerează parcă strădania forţei acvatice, a mării – pe care instinctiv o legăm de Arkadia – în vederea redescoperirii unui ar