Cine ar fi crezut că se va înfiinţa şi la noi o orchestră de tineret? În 2008, dirijorul Cristian Mandeal începe în forţă acest proiect. Mi s-a părut o idee extraordinară, dar nu am crezut să reziste. De ce? Nu e locul să răspund aici. Dar intuiţiile cititorului funcţionează.
O muncă elaborată, amplă, o selecţie dură şi onestă, ore şi ore de audiţii, nebunia lui Mandeal şi tenacitatea lui Marin Cazacu au făcut ca Orchestra de Tineret să existe, să lucreze an de an la Sinaia ca într-un laborator-şcoală de cercetare muzicală, de căutare a spiritualităţii muzicii, a filosofiei partiturilor. L-am văzut pe Cristian Mandeal câţiva ani la rând repetând cu aceşti tineri la Sinaia. I-am văzut cum evoluează, muzical şi uman. Am ascultat ce şi cum le spune. Le priveam ochii şi mă bucuram pentru şansa lor. Noduri şi semne. M-am gândit mereu, ascultându-i la Sinaia, la Cazino, sau la Bucureşti, la Ateneu, ce se va întâmpla cu ei. Care este statutul lor.
Astă‑vară, la Sinaia, am urmărit un concert extraordinar. Ca un prolog la Festivalul „George Enescu“, au studiat şi au cântat cu dirijorul-mentor Cristian Mandeal Frenesia pentru orchestră de Dan Dediu, Dublul concert pentru vioară, violoncel şi orchestră în la minor, solişti, Liviu Prunaru şi Marin Cazacu. Şi un program Ravel minunat. În faţa mea s-a aflat o orchestră de calibru european, cu muzicieni aleşi pe sprânceană. Cine ar fi crezut în 2008 că aceşti tineri vor fi protagoniştii unei seri mari în Festivalul „Enescu“?
Lawrence Foster a debutat la 18 ani ca dirijor al nou‑înfiinţatei Orchestre a Debutanţilor a Fundaţiei Tinerilor Muzicieni din Los Angeles. Unul dintre dirijorii de calibru al lumii, cel care a înregistrat excepţional, la mari case de discuri, Integrala Enescu, cel care a fost directorul Festivalului în 1998, cel care a făcut cu Radu Lupu prima înregistrare a acestuia du